(English?) airplane crashed near Palic in May 1944, Avion ( engleski?) pao kod Palića maja 1944.
Eh, šta ti je slučajnost. Iz konzulata Republike Srbije u Londonu dobijem fax poruku da se porodica pilota koji je nastaradao 6.05.1944. prilikom pada u okolini Palića, interesuje za detalje o toj pogibiji. I naravno, pošaljem im mailom upravo ovaj tekst. Odgovor konzulata govori da je to pomoglo:
From: Konzul [mailto:konzul@serbianembassy.org.uk]
Sent: 02 March 2012 12:04
To: Embassy of Serbia
Subject: Re: Subotica IAS
Dragi g. Mackovicu, Zahvaljujem na zaista brzom reagovanju. Porodici preminulog flajt inzenjera ce ovo zaista puno znaciti. Uz srdacne pozdrave, jos jednom hvala.
Ljiljana Zarubica, Konzul
Naravno tekst je preveden na engleski: pdf English
Članak objavljen u lokalnim novinama pod nazivom:
1944. májusban Palicson (angol?) repülögep zuhont le, Palics és környéke, 8, Subotica, avgust 1999, st. 26
Rukopis orginala na srpskom:
Avion ( engleski?) pao kod Palića maja 1944.
Tokom 1944. godine, kada je rat ulazio u svoju završnu fazu, uzletavši sa aerodroma u Italiji, a dejstvujući po još neoslobođenim, okupiranim delovima jugoisto čne i srednje Evrope, pa i Jugoslavije, avioni ameri čke i engleske avijacije, često su leteli i nad nebom iznad Subotice i okoline.
U tim akcijama, zabele žena su i tri njihova pada na teritoriji Subotice ( Palića) , odnosno Ba čke Topole. O tim događajima svedo či i jedan sa čuvani predmet u Istorijskom arhivu[1] Iz njega saznajemo kako je Predsedništvo Narodne skupštine Autonomne pokrajine Vojvodine, Odeljenje za unutrašnje poslove, svojim aktom od 27.9.1945. godine, tražilo je od subotičkog Okružnog Narodnog odbora ( NO ) da u cilju pomaganja rada Zemaljskog odbora za organizaciju prenosa ostataka palih boraca, pošalje odgovarajuće podatke. „Potrebno je hitno ispiati i dostaviti podatke o tome; gde se nalaze grobovi pojedinih engleskih i američkih vojnika, a naročito avijatičara. Ozna čiti mesta, a po mogućstvu i ime palog vojnika, da li je posebno sahranjen ili u skupnu grobnicu. Nastojati da prikupljeni podaci budu iscrpni i da se humke ameri čkih i engleskih vojnika ograde, vidno obeleže i sa čuvaju.“ Lokalni organi vlasti poslali su sledeće izveštaje u kojima navode 3 slučaja pada aviona, 30. maja – kod Tuk ugarnica u blizini Palićkog jezera, 3. jula – u blizini Pačira, i u drugoj polovini septembra – na teritoriji Bačke Topole.
„Na dan 30.5.1944. godine u noć, pao je avion tipa „Halifax“ kod Subotice, pustara Tuk ugarnice u blizini Palićkog jezera. Avion se pri padu zapalio i pod njegovim ruševinama nađeni su delovi 8 unesrećenih avijatičara. Ostaci ovih 8 avijatičara sahranjeni su skupa u 2 sanduka na Senćanskom groblju. Nad grobom postavili su okupatori krst sa natpisom „Itt nyukszik 8 angolszász pilóta“ što znači „Ovde počiva 8 engleskih pilota“. Identitet avijati čara nije se svojevremeno ustanovio, jer se nisu pronašli nikakvi podaci. Također se ne zna, da li su isti bili engleski ili američki vojnici.“ Tako glasi izveštaj suboti čkog odeljenja Milicije. A iz Ba čke Topole odgovoreno je: „Dana 3.7.1944. pri padu jednog engleskog aviona poginulo je 7 članova posade, koje su okupatorske vlasti sahranile u zajedničku grobnicu na mesnom jevrejskom groblju u Pa čiru. Avion je bio tipa „Halifax II“, tromotorac, uzleteo je sa aerodroma negde u okolini Rima, a pravac leta mu je bio Rim – Bosna – Tatre – Poljska. Na ostacima aviona pronađeno je jedno ime Gordom B. Melej.“ A u drugom izveštaju stoji: „Dana 21.9.1944. sahranjeno je 6 leševa amerikanskih na teritoriji Mesnog narodnog odbora u Ba čkoj Topoli. Vojnici su bili posada jednog aviona koji je izgoreo. Identitet se nije mogao ustanoviti. Leševi su sahranjeni u skupni grob.“
Treba dodati da je i Subotica pretpela velike štete, razaranja i žrtve u više od 10 naleta, bombardovanja ameri čke i engleske avijacije, u periodu od kraja avgusta do novembra 1944. godine.[2] Naj žešći napadi, mereno po broju oštećenih i srušenih kuća, navedih u izveštajima[3] su bili 29. 8, kada taj broj iznosi 136 i 18.9. kada dosti že čak 520. Računalo se da je 19% od svih zgrada na teritoriji grada oštećeno odnosno porušeno.[4] Potpuno je srušena 1 dvospratnica, 4 jednospratnice, 255 prizemnih i 83 pomoćne zgrade.[5]
Ostaje najasno da li su pali avioni bili u dolasku ili odlasku, kakvi su im bili zadaci, zbog čega su pali, da li je na njih bila otvarana protivavionska paljba ili su imali kvarove. Pošto nije zabele ženo da je bilo šteta od eksplozija pri padovima, najverovatnije je da su već završili borbena dejstva. Ni o identitetu vojnika ovi izvori ne pru žaju dovoljno podataka. Sudeći po natpisu koji su stavile mađarske vlasti na krst na Senćanskom groblju, re č je o Englezima, ali i to nove vlasti dovode u sumnju. U slučaju, kada su avijati čari sahranjeni 21. septembra u Bačkoj Topoli, može se samo prepostaviti kada je došlo do obaranja aviona, ali pošto je najčešće bombardovanje Subotice bilo 3 dana ranije, moguće da je reč o letilici iz eskadrile koja je u čestovala u njemu.
Štete koje je su pretrpeli objekti na Paliću u ratnom periodu nisu izazvane bombardovanjima. Ali u izveštaju Okružnog NO iz 1945. godine, navodi se i izra žava u dinarima, šteta na svim kupališnim zgradama i hotelima, klupama, nameštaju i čamcima. Tako je najveća cifra navedena za odnešen „nameštaj, uređaj, posteljinu i veš odnešen iz zgrada kupatila Palić – 960 000, a od objekata za Veliku gostionu – 87 000 dinara. [6]
Avioni su leteli za Poljsku, nosili su pomoć ustanicima u Varšavi- najverovatnije. Rušio ih je jedan Meseršmit, koji je poletao sa Bikova ili okoline. Nemački pilot je po sećanju starih salašara šepao. Uvek je napadao u saveznićke avione u povratku- oštećene i zaostale mašine. Neki se tako sećaju da je bilo zarobljenih pilota, nisu bili englezi već poljaci. Tražili su ljude koje su znali poljski ili bar ruski da bi ih mogli ispitati. Javio se jedan bivši ruski zarobjenik iz I. svetsog rata. Poljaci su ga, po priči pljunuli u lice. Nisu znali šta bila dalja sudbina pilota.
Sviđa mi seSviđa mi se
član Aero kluba Ivan Sarić, Tibor Kuktin
Poštovani Geza Vaš daje dobro tumačenje uzroka pada tj. obaranja dotičnih aviona koji su pali na ovim prostorima Subotice – Bačke Topole jer je dugogodišnji, ali sada već pokojni član Aero kluba Ivan Sarić, Laza Budanović, učesnik II Svetskog rata, u Aero klubu poznatiji kao Baća Budanović, često pričao dogodovštine iz ratnih godina ( verovatno je patio od PTSP sindroma ali na to niko nije obraćao pažnju ) pa je tako imao i priču o jednom ranjenom pilotu nemačke Luftwafe koji je zbog zdravstvenog stanja povučen iz aktivne službe i stacioniran negde ovde kako i Geza kaže ali je dobio i jedan avion Messershmit Bf109 da sa njim slobodno po volji krstari nebom Bačke i kako je pričao Baća Budanović najverovatnije je da je upravo taj pilot u slobodnom lovu obarao transportne avione koji bi ovuda prolazili a nisu imali zaštitu pratećih aviona lovaca.
Sviđa mi seSviđa mi se
Postovani gospodine Geza,
imam pitanje za Vas, ako może, dali znate nesto o drugim britanskim avionu, sa poljskom opsadom, koji je pao blizu Backog Brestovca u noć 1/2.09.1944? Interesovan sam isto za kontakt sa svima, koje pamće okolnosti ovog dogadjaja, koji ste opisali sa poljskim avionicarima. Konzul sam Poljske u Beogradu, hteo bih na neki nacin obeleziti i proslaviti nasih heroja. Vama svaka cast na pamćenju. S postovanjem, Pawel Sokolowski
Sviđa mi seSviđa mi se