(English?) airplane crashed near Palic in May 1944, Avion ( engleski?) pao kod Palića maja 1944.

Eh, šta ti je slučajnost. Iz konzulata Republike Srbije  u Londonu dobijem fax poruku da se porodica pilota koji je nastaradao 6.05.1944. prilikom pada u okolini Palića, interesuje za detalje o toj pogibiji. I naravno, pošaljem im mailom upravo ovaj tekst. Odgovor konzulata govori da je to pomoglo:

From: Konzul [mailto:konzul@serbianembassy.org.uk]
Sent: 02 March 2012 12:04
To: Embassy of Serbia
Subject: Re: Subotica IAS

Dragi g. Mackovicu, Zahvaljujem na zaista brzom reagovanju. Porodici preminulog flajt inzenjera ce ovo zaista puno znaciti. Uz srdacne pozdrave, jos jednom hvala.

Ljiljana Zarubica, Konzul

Postovani g. Mackovicu,
 uz srdacne pozdrave, prenosim zahvalnost porodice Whenman na podacima koje ste dostavili o padu engleskog aviona kod Palica, 1944. godine, a sto im je omogucilo da zatvore jednu stranicu porodicne istorije.
Ljiljana Zarubica
Konzul

Naravno tekst je preveden na engleski: pdf English

Članak objavljen u lokalnim novinama pod nazivom:

1944. májusban Palicson (angol?) repülögep zuhont le, Palics és környéke, 8, Subotica, avgust 1999, st. 26

Oznaka mesta

 

Rukopis orginala na srpskom:

               Avion ( engleski?) pao kod Palića maja 1944.

     Tokom 1944. godine, kada je rat  ulazio  u  svoju  završnu  fazu, uzletavši sa aerodroma u Italiji, a dejstvujući po još  neoslobođenim, okupiranim  delovima jugoisto čne i srednje Evrope, pa  i  Jugoslavije,  avioni ameri čke i engleske avijacije,  često  su  leteli  i  nad  nebom iznad Subotice i okoline.

     U tim akcijama, zabele žena su i tri njihova  pada  na  teritoriji Subotice ( Palića) , odnosno Ba čke Topole. O  tim  događajima  svedo či i  jedan sa čuvani predmet u Istorijskom  arhivu[1]  Iz njega saznajemo kako je Predsedništvo Narodne skupštine  Autonomne pokrajine Vojvodine,  Odeljenje  za  unutrašnje poslove, svojim aktom od 27.9.1945. godine, tražilo je od subotičkog Okružnog Narodnog odbora ( NO ) da u cilju pomaganja rada Zemaljskog  odbora  za  organizaciju prenosa  ostataka  palih  boraca, pošalje  odgovarajuće  podatke. „Potrebno je hitno ispiati i dostaviti podatke o tome; gde se nalaze grobovi  pojedinih  engleskih  i  američkih   vojnika,  a  naročito avijatičara. Ozna čiti mesta, a po mogućstvu i ime palog vojnika, da li je posebno sahranjen ili u skupnu grobnicu. Nastojati  da  prikupljeni podaci budu iscrpni i  da  se  humke  ameri čkih  i  engleskih  vojnika ograde, vidno obeleže i sa čuvaju.“ Lokalni  organi  vlasti  poslali su sledeće izveštaje u kojima navode 3 slučaja  pada  aviona,  30. maja  – kod Tuk ugarnica u blizini Palićkog jezera, 3. jula – u blizini Pačira, i u drugoj polovini septembra –   na teritoriji Bačke Topole.

   AVION_1 crno beli

  „Na dan 30.5.1944. godine u noć, pao je avion tipa „Halifax“  kod Subotice, pustara Tuk ugarnice u blizini Palićkog jezera. Avion se pri padu zapalio i pod njegovim ruševinama nađeni su delovi 8  unesrećenih avijatičara. Ostaci ovih 8 avijatičara sahranjeni su skupa u 2 sanduka na Senćanskom groblju. Nad  grobom  postavili  su  okupatori  krst  sa natpisom „Itt nyukszik 8 angolszász pilóta“ što znači  „Ovde  počiva 8 engleskih  pilota“. Identitet   avijati čara   nije   se   svojevremeno ustanovio, jer se nisu pronašli nikakvi podaci. Također se ne zna,  da li su isti bili engleski ili američki vojnici.“  Tako  glasi  izveštaj suboti čkog odeljenja  Milicije.  A  iz  Ba čke  Topole  odgovoreno  je:  „Dana 3.7.1944. pri padu jednog  engleskog  aviona  poginulo  je  7  članova posade, koje su okupatorske vlasti sahranile u zajedničku grobnicu na mesnom jevrejskom groblju u Pa čiru. Avion je bio  tipa „Halifax  II“, tromotorac, uzleteo je sa aerodroma negde u  okolini Rima,  a  pravac leta mu je bio Rim – Bosna – Tatre  –  Poljska.  Na ostacima aviona pronađeno je jedno ime Gordom  B.  Melej.“ A  u  drugom izveštaju stoji: „Dana 21.9.1944. sahranjeno je 6 leševa  amerikanskih na teritoriji Mesnog narodnog odbora u Ba čkoj Topoli. Vojnici su  bili posada  jednog  aviona koji je izgoreo. Identitet se nije   mogao ustanoviti. Leševi su sahranjeni u skupni grob.“

Grobovi

 

     Treba dodati da je i Subotica pretpela velike štete, razaranja  i  žrtve  u   više  od  10  naleta,  bombardovanja  ameri čke  i  engleske avijacije, u periodu od kraja avgusta do novembra 1944. godine.[2]  Naj žešći  napadi,  mereno po broju oštećenih i srušenih kuća, navedih u izveštajima[3] su bili 29. 8, kada taj broj iznosi 136  i 18.9.  kada  dosti že   čak 520. Računalo se da je 19% od svih  zgrada  na teritoriji  grada oštećeno  odnosno  porušeno.[4]  Potpuno   je srušena 1 dvospratnica, 4 jednospratnice, 255 prizemnih i  83  pomoćne zgrade.[5]

     Ostaje najasno da li su pali avioni bili u dolasku  ili  odlasku, kakvi su im bili zadaci, zbog  čega su pali, da li je na njih bila otvarana protivavionska  paljba  ili  su  imali  kvarove.  Pošto  nije zabele ženo da je bilo šteta od eksplozija pri padovima, najverovatnije je da su već završili borbena dejstva. Ni  o  identitetu  vojnika  ovi izvori ne  pru žaju  dovoljno podataka. Sudeći po natpisu koji su stavile mađarske vlasti na krst  na Senćanskom groblju, re č je o Englezima, ali i to nove vlasti dovode u sumnju. U  slučaju,  kada  su avijati čari sahranjeni 21. septembra u Bačkoj  Topoli,  može  se  samo prepostaviti kada je došlo do obaranja aviona, ali pošto  je  najčešće bombardovanje Subotice bilo 3 dana ranije, moguće da je reč o letilici iz eskadrile koja je u čestovala u njemu.

  

     Štete  koje  je  su  pretrpeli  objekti  na   Paliću   u   ratnom periodu  nisu izazvane bombardovanjima. Ali u izveštaju Okružnog NO iz  1945.  godine,  navodi  se  i  izra žava  u  dinarima,  šteta  na  svim kupališnim zgradama i hotelima, klupama, nameštaju i  čamcima. Tako  je najveća cifra navedena za  odnešen  „nameštaj,  uređaj,  posteljinu  i veš odnešen iz zgrada kupatila Palić –  960  000,  a  od  objekata  za Veliku gostionu – 87 000 dinara. [6]

 

 

 


[1] Istorijski arhiv Subotica, dalje IAS, F:70. 22 968/1945

[2] IAS, F:70.1629/1945

[3] isto

[4] IAS,  F:68.  V 7/1950

[5] IAS, F:70. 7636/1945

[6] IAS, F:70. 7636/1945

Advertisements

3 Responses to (English?) airplane crashed near Palic in May 1944, Avion ( engleski?) pao kod Palića maja 1944.

  1. vass géza says:

    Avioni su leteli za Poljsku, nosili su pomoć ustanicima u Varšavi- najverovatnije. Rušio ih je jedan Meseršmit, koji je poletao sa Bikova ili okoline. Nemački pilot je po sećanju starih salašara šepao. Uvek je napadao u saveznićke avione u povratku- oštećene i zaostale mašine. Neki se tako sećaju da je bilo zarobljenih pilota, nisu bili englezi već poljaci. Tražili su ljude koje su znali poljski ili bar ruski da bi ih mogli ispitati. Javio se jedan bivši ruski zarobjenik iz I. svetsog rata. Poljaci su ga, po priči pljunuli u lice. Nisu znali šta bila dalja sudbina pilota.

    Sviđa mi se

    • Tibor Kuktin says:

      član Aero kluba Ivan Sarić, Tibor Kuktin

      Poštovani Geza Vaš daje dobro tumačenje uzroka pada tj. obaranja dotičnih aviona koji su pali na ovim prostorima Subotice – Bačke Topole jer je dugogodišnji, ali sada već pokojni član Aero kluba Ivan Sarić, Laza Budanović, učesnik II Svetskog rata, u Aero klubu poznatiji kao Baća Budanović, često pričao dogodovštine iz ratnih godina ( verovatno je patio od PTSP sindroma ali na to niko nije obraćao pažnju ) pa je tako imao i priču o jednom ranjenom pilotu nemačke Luftwafe koji je zbog zdravstvenog stanja povučen iz aktivne službe i stacioniran negde ovde kako i Geza kaže ali je dobio i jedan avion Messershmit Bf109 da sa njim slobodno po volji krstari nebom Bačke i kako je pričao Baća Budanović najverovatnije je da je upravo taj pilot u slobodnom lovu obarao transportne avione koji bi ovuda prolazili a nisu imali zaštitu pratećih aviona lovaca.

      Sviđa mi se

    • Pawel says:

      Postovani gospodine Geza,
      imam pitanje za Vas, ako może, dali znate nesto o drugim britanskim avionu, sa poljskom opsadom, koji je pao blizu Backog Brestovca u noć 1/2.09.1944? Interesovan sam isto za kontakt sa svima, koje pamće okolnosti ovog dogadjaja, koji ste opisali sa poljskim avionicarima. Konzul sam Poljske u Beogradu, hteo bih na neki nacin obeleziti i proslaviti nasih heroja. Vama svaka cast na pamćenju. S postovanjem, Pawel Sokolowski

      Sviđa mi se

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: