Planovi za podizanje dvije nove crkve na Paliću
Planovi za podizanje dvije nove crkve na Paliću
U periodu između dva svjetska rata 1918-1941, teritorij grada Subotice[1] – od 809 kvadratnih kilometara, obuhvatao je pored užeg gradskog jezgra (unutarnji grad) i okolicu, kamo je pripadalo kupalište Palić i druga naseljena mjesta[2].
Tada, dvije najveće konfesionalne grupe stanovništva grada Subotice sačinjavaju rimokatolici, koji su bili u većini i pravoslavci. Po podacima koje krajem 1934. godine koristi gradska vlast, rimokatolika je bilo 86 029, pravoslavaca 10 793, izraelita 3 685, evangelika 1 363, itd.[3] Te vjeroispovesti su imale i svoje bogomolje.[4] Razumljivo, sukladno zastupljenosti, broj katoličkih i pravoslavnih bio je i najveći. U odnosu na raniji period, nakon 1918. godine nema gradnji tako monumentalnih sakralnih objekata kao prije, no ipak se podižu i neki novi. Tako su u užem gradu izgrađene rimokatoličke crkve Sv. Marije/Male Gospe [5] – 1929. godine (današnja adresa Karađorđev put 89), Isusa radenika [6] – 1931. (Save Kovačevića 3) , Isusovog uskrsnuća [7] – 1933. (Gajeva 2 ) uz sedam u okolnim neseljima.[8]
Palić; banja, kupalište, lječilište, turističko mjesto, ali i neseobina poljoprivrednika, pudara i vinogradara, koji 1928. godine ima oko 2500 stanovnika[9] bio je bez ijedne odgovarajuće bogomolje, pošto je objekat koji su koristili rimokatolici za bogosluženje, prvobitno bio podignut kao porodična kapelica [10], da bi tek kasnije bio posvećen Sv. Urbanu i korišćen za božje službe. Velika vjećina stanovnika Palića bili su rimokatolici, a vjećina pravoslavnog življa je naseljena agrarnom reformom i kolonizacijom u okolicu Palića, u Masarikovo (danas ta naseobina ne postoji, utopila se u okvire naselja Hajdukovo). Rimokatolici su u crkveno vjerskoj organizaciji toga doba, potpadali su u župu na Staroj Torini (danas Šupljak), koja je brojila čak 7249 duša[11]
Na karti su obeležena mjesta predviđena po planu za podizanje dvije crkve
O težnjama da se taj problem rješava, svjedoči jedan dokument iz 1924. godine. Tada predsjednik rimokatoličke crkvene općine na Paliću Vladimir Konja moli već po drugi put gradski Senat, “da nam izvoli ustupiti za Božju službu na blagdanima lokal od otprilike 100 kvadratnih metara i to od prostorija bivše gradske zemljoradničke škole na Paliću. Ovu molbu slobodan sam potkrepiti time, da privatna kapelica, u kojoj se dosada održala Božja služba, nikako nije prikladna za tu svrhu zbog toga, što je premalena već o dove godine dana za obuhvatanje naroda i ne može udovoljiti verskim potrebama. Kraj ovakvih prilika za vreme leta ni deseti deo naroda ne može neposredno prisustvovati Božjoj službi, a zimi je formalno opasno po zdravlje okolnost, da veliki deo vernika gologlav mora da stoji vani, oni pak koji su našli mesta unutra u crkvi, moraju stajati u hladnoj, neloženoj crkvici, gde su vrata otvorena zbog gorepomenutog razloga. Budući da danas za rešenje toga pitanja ne može se naći nikakav drugi put, stoga ponovo i pouzdano umoljavamo Senat za ustupanje spomenutog lokala za otprilike 3-4 godine, dok se neće pokraj današnjih novčanih prilika moći sazidati pristojna crkva za ovu općinu.
Subotica–Palić, 3. marta 1924. god.
Ljudevit Konja Velimir Penavin
Predsednik beležnik”[12]
Rješavajući taj predmet, gradske vlasti, listopada iste 1924. godine, donijele su odluku, nakon konsultacija sa inženjerskimuredom, da “zgrade gradske ekonomije na Paliću ni na jedan načinnisu podesne za održavanje verskih obreda.”
Crkvene općine, i rimokatolička i pravoslavna, od polovice tridesetih godina, želeći da osiguraju preduslove za bolju vjersku potporu svojim vjernicima, intenzivnije nastavljaju da vode prepisku sa nadležnim vlastima u cilju izgradnje svojih bogomolja na Paliću.
To možemo pratiti na osnovu podataka iz arhivskog predmeta pod oznakom IV 6402/1940, koji sadrži spise od 1934. do 1940. godine, vezane upravo za pitanja rješavanja zahteva za dodijelu placeva na kojima bi se gradile crkve na Paliću.[13]
Lokacije crkava na Mamužićevoj aleji, po planu ing. Dragutina Molcera
Iz prepiske crkvenih i gradskih vlasti, koja traje od 1934. do 1940. godine[14], dobijamo i dobar opis vjerskih (ne)prilika rimokatolika na Paliću. Svibnja 1934. piše Bačka duhovna oblast Gradskom senatu: „Kupalište Palić sa Malom Tompom leži udaljeno od grada na 8-9 km. Tamošnji vjernici dosada nisu imali načina, kako da udovolje svojim vjerskim potrebama[15]. Sada se poslužuju uz kapelice, koja je privatno vlasništvo jedne obitelji. Ova duhovna oblast ima u svom programu da sagradi i na Paliću crkvu i željela bi da joj se već sada osigura dolično mjesto, gdje bi se mogla i ljepša crkva podignuti, pošto u ovo kupalište ljeti dolaze mnogi od strane publike. Zato potpisani moli, da se za crkvu namijeni i crkvi pokloni mjesto na pijaci[16] oko jednog lanca površine, pa da bi se vremenom moglo oko crkve i malo parka urediti.“ U potpisu stoji – biskup Budanović.[17] Priložen je i situacioni nacrt, sa ucrtanim tlocrtom objekta i okolice crkve, na samom ulazu u Mamužićevu aleju. Jasno se vidi da je to rješenje predviđalo zauzimanje jednog prostora širine čak 52 metra. No, pozitivnog odgovora gradskih vlasti nije bilo. Stručno tijelo – Građevinski odbor, donio je svoje rješenje u kome stoji da za smješatanje crkve u obzir dolaze lokacije u Mamužićevoj aleji br. 1 i 2, ugao Splitske aleje i postojeće tržnice, i sama Mažićeva aleja “ali se kod toga mora strogo voditi računa da se crkva mora smestiti u srszmernoj udaljenosti od Horgoškog puta kako se ne bi narušio monumentalni utisak same aleje. U ovom slučaju, mora i crkva sama biti monumentalna u morala bi se prilagoditi arhitekturi okolone kako se ne bi narušila lepota aleje”.[18] U skladu sa tim, i na redovnoj sednici gradskog predstavništva 18.5. 1934. samo je doneta odluka da se ta molba uzme u obzir prigodom izrade regulacionog plana za kupalište Palić.
Da su se promjene zbivale vrlo teško, svjedoči i drugi dopis Rimokatoličke Crkvene Općine Palić, od 29.2.1936. „Stanovništvo kupatila Palić, koje se nalazi na teritoriji grada Subotice, posle rata se neprijestano povećava. Ovo povećanje može se objasniti zbog blizine grada, jeftinih stanova, kao i zbog pogodnih prevoznih sredstava. Danas na Paliću stanuje od prilike 7000 duša /sa stanovništvom Radanovca, Hajdukova, delom Stare Torine tzv. Bibichtat/, od kojih je većina činovništvo, pa penzioneri, mali posednici, nadničari i pudari. Gradski senat je još pre 40 godina prilikom razmera Palića uzeo u plan i odlučio o podizanju rim.kat.crkve, s obzirom da je većina stanovništva rim.kat. veroispovesti. Međuvremeni rat je okrenuo pažnju Grada Subotice od podizanja crkve. A pre 40 godina građena od strane familije Sep, kapelica, nije bila, a niti je sada sposobna da udovolji duhovnom vaspitanju stanovništva Palića. Ova kapelica je premala, i u nju može da stane 40 – 50 ljudi.“ Dalje se nastavlja da je biskup Budanović postavio vikarijat i imenovao stalnog vikara, da je odredio da se služi svakodnevna služba u kapelici Sep.
Nešto se ipak poboljšavalo u pogledu riješavanja prostornih problema palićkih vjernika, o tome govori trag iz dopisa Rimokatoličke Crkvene Općine Palić, od 29.2.1936, u kome stoji da je “grad Subotica 24.11.1935. usupio rim. kat. crkvenoj opštini na privremenu upotrebu zgradu poljoprivredne škole, s tim, da se mogu izvršiti preinake na trošak crkvene opštine. Dobivena privremena zgrada u koju stane oko 700 ljudi, pokazale se mala, niska i nije sposobna da udovolji zahtevima u pogledu duhovnog vaspitanja rim. kat. stanovništva.”[19]
I Srpska Pravoslavna crkvena opština Subotica, u nekoliko navrata, 1936. i 1937. godine, obraćala se Gradu ali i višim instancama vlasti, ministrima i banu, zahtijevajući isti tretman za pravoslavne vjernike, odnosno mogućnost započinjanja izgradnje crkve i za njihove vjernike.[20]
„Na koloniji Hajdukovo dobili smo od Komisije za likvidaciju agrarne reforme 38 jutara za verske potrebe. Tamo su iz nacionalnih interesa naseljeni dobrovoljci, kolonisti i optanti. Oni su nastanjeni na lošem, peskovitom zemljištu IV i V klase. Siromašni su i ne mogu dolaziti u grad na bogosluženje, a njima bi najpotrebnija bila verska uteha.“[21] U drugoj molbi navode da na Hajdukovu, Masrikovu i u okolini Palića ima 172 pravoslavna doma sa oko 860 duša.[22] „Naši naseljenici se zbog nemanja crkve i stalnog sveštenika osećaju ostavljeni u veri, pa zbog svega toga pitanje zidanja pravosl. crkve tamošnjim naseljenicima je vrlo aktuelno postalo, jer koliko god je potrebno njihovo materijalno osiguranje, toliko je potrebno zidanje crkve, da ne bi zastranili ovako napušteni i bedni, i da se ne bi ogrešili o svoje moralne i nacionalne principe, radi kojih su ovamo upravo dovedeni.“ Molbom ministru poljoprivrede- Svetozaru Stankoviću, obraća se Srpska pravoslavna opština radi dodele materijalne pomoći za podizanje crkve na Paliću. Ona je naišla na razumjevanje, pa je za te svrhe dobijena suma od 100 000 dinara. Po predračunima, za izgradnju je bilo neophodno 350 000 dinara. I od gradskih vlasti je zatražena novčana pomoć i besplatna dodijela odgovarajućeg zemljišta. Intervenicija kod v.d. bana Dunavske banovine Svetislava Rajića, trebala je samo da ubrza i pomogne rešavanje tih zahteva. U tom dopisu iznesene su i optužbe na račun gradskih vlasti:“Ovom prilikom svraćamo vam pažnju i na činjenicu, da ovdašnje Gradsko poglavarstvo neće da izađe u susret molbama ove crkvene opštine i da se otuda vidi njegova animoznost prema srpskim stvarima.“[23] Kao ilustarciju navode da Grad nije uzeo u postupak njihovu molbu za dodelu 100 000 dinara za zidanje crkve na Paliću, da nije udovoljio zahtjevima za radove na centralnom palićkom groblju; u vezi podizanja ograde i mrtvačnice za pravoslavne, da je Crnojevićeva ulica, koja vodi do pravoslavnog groblja u Subotici, u izuzetno lošem stanju, da ni nakon njihove molbe nije popravljena. Potpisan je potpredsjednik crkvene općine Aleksandar Ristić.

Molba, 1934.
Šta je sve uradio Grad povodom tih zahtijeva? Vrlo malo. Pravdajaći se nedostatkom urbanističke regulative, isticao je da u datom trenutku nema mogućnosti za djelovanje u tom pravcu. To zaista i nije bilo daleko od istine. Tehnički gledano, jasno da je preduvjet za rješavanje pitanja izgradnje crkvi na Paliću, bilo i donošenje novog regulacionog plana Subotice i Palića, uz čitav niz drugih stvari – reviziju katastarskih planova (koja je upravo tek tada započinjala), donošenje generalnog preglednog regulacionog plana, pa detaljnih planova. Samo po sebi to govori i o tromosti i slabosti upravljačkog vrha gradskih struktura vlasti. Ostale su samo mogućnosti djelovanja date postojećim okvirima. Takvo je bilo i ustupanje objekta na gradskoj ekonomiji, nakon intervencija kod viših organa vlasti u Novom Sadu. Njihovo učestalo i oštro interesiranje za uzroke zastoja molbi Pravoslavne crkvene opštine, rezultiralo je i pronađenim rješenjem. „Grad je ipak uvideo, da je na Paliću potrebna bogomolja i za katolike i za pravoslavne, pa je i jednima i drugima privremeno ustupio prostorije u zgradama gradske ekonomije.“ Odlukom gradske skupštine na sednici 24.9.1935. godine ustupljena je na privremenu upotrebu zgrada poljoprivredne škole. ( Na dijelu placa gdje se ona nalazila danas je palićka osnovna škola.)
Na optužbe od strane Srpske pravoslavne opštine je odgovoreno[24] da je Gradsko poglavarstvo jednako postupalo prema svim vjeroispovestima i „…da kategorički odbija od sebe tvrdnju srp. pravoslavne crkvene opštine da je grad animozan prema srpskim stvarima. Što se tiče subvencije od 100 000 dinara, ovo nije rešeno iz finansijskih razloga, jer grad nije bio u stanju da votira veću svotu u ime subvencija, pošto dobivamo uputstva da se nikakvo novo opterećenje građanstva ne sme prijedviđati.“ Za groblje na Paliću, za koje je Grad 1935. godine ustupio 7 jutara, i razdelio ga na parcele za katolike, pravoslavne i druge vjeroispovesti, ističe se da je izgrađena živa ograda od 200 metara, da su u katoličkom dijelu groblja izgrađene 4 grobnice i preko 70 grobova, a u pravoslavno samo jedan grob, kao i u protestanstkom. „Kad se bude gradila mrtvačnica, ona će biti zajednička za mrtve svih konfesija, a grad neće graditi mrtvačnice pravoslavnim napose, pošto je i samo groblje zajedničko.“ Za Crnojevićevu ulicu se naglašava da je utrošeno već 10 000 dinara za njenu popravku kolovoza[25], a predviđeni su i dalji radovi prijema finansijskim mogućnostima.

iz Zapisnika Gradskog Poglavarstva, 1940.
Grad, optrećen finansijkim problemima, za palićane u tom trenutku nije mogao više da učini. Ostao je samo plan gradskih vlasti, da bi kao jedino pravilno i estetsko rešenje za smeštaj rimokatoličke i pravoslavne crkve bilo „…kad bi se desno i levo od Mamužićeve aleje otkupilo nekoliko privatnih parcela pa bi se izgrađivao jedan veliki trg. U skladnom rešenju tog trga na jednoj bi se strani postavila rim.kat. a na drugoj pravoslavna crkva a između njih bi došla pijaca.“[26] Ta zamisao, o uporedom rješavanju prostorno smještajnih problema crkava obiju konfesija, postavljanju dvije crkve na ulazu u Maumžić aleju, zadržale sa sve do 1940. godine, o čemu svjedoči zapisnik sastavljen 17.02.1940. “na licu mjesta na Paliću”. Prisutni su bili gradski savjetnik dr. Evetović Matija, šet tehničkog odjela inž. Kosta Petrović, izaslanici gradskog vijeća: dr. Radivoj Miladinović, dr. Kalman Hofman, Jovan Kapor i Nikola Mandić, te od strane zainteresiranih crkvenih vlasti: velečasni Vionce Kovač i Cvetko Rakić.
Tako je čitavaom međuratnom periodu Palić ostao bez novih božijih hramova. Bez odgovarajuće političke i materijalne potpore u tom historijskom periodu, nijedna Crkva nije mogla da ostvari svoje planove. A koliko važnosti pitanju proširivanja utjecaja Crkve, pa time i gradnji novih vjerskih objekata, pridaje sam biskup Budanović, svjedoči njegova molba za dodelu mjesta za gradnju crkve na Kalvariji. „Na periferiji grada se obično naseljava siromaški stalež, i med siromasima se šire razne sekte: Nazarenci, Adventiste, Subotiste, Komunisti i drugi razorni elementi neprijatelji sadašnjeg poretka.“[27]
Nadolazeći ratni vihor koji će uskoro zahvatiti i ove krajeve, doneće i slom tadašnjeg poretka. A novi, koji se uspostavlja s krajem rata, pokazaće se mnogo većim kočničarem podizanja novih crkvenih objekata, sviju religija, no troma i birokratizirana predratna vlast.
U Subotici, 18.03.2008. Stevan Mačković
[1] Površina koju administrativno obuhvata grad, nije se bitno mijenjala od 1779. godine, kada je Marija Terezija privilegijom Subotici dodjelila novi status. Od te godine Subotica se nalazi u statusu Slobodnog kraljevskog grada (Szabad királyi város Mária Theresiopolis). Subotica će, zadržati taj naziv mada ne i realni status, sve do 1934. godine, kada se proglašava opština Subotica. Već od 1918. godine, u novim državno pravnim i političkim okolnostima, položaj i ime – Slobodni kraljevski grad će biti sasvim formalnog karaktera.
[2] Historijski arhiv Subotica (dalje HAS), F:47. I 8/1921. U dopisu Direkcije državne statistike sa molbom da se ispuni obrazac Spisak naseljenih mesta dat je odgovor da pod upravu Slobodnog kraljevskog grada Subotice spadaju i okolna naseljena mjesta: Ludaš, Istočne ugarnice, Zapadne ugarnice, Tavankut, Šandor, Kelebija, Tompa, Šebešić, Žednik, Verušić, Zobnatica, Pavlovac, Đurđin, Radanovac, Palić, Majšanski vinogradi, Bajski vinogradi, Halaški vinogradi, Segedinski vinogradi, Bucka vinogradi.
[3] HAS, F:275.50. Kosta Petrović u svom delu Subotica i kupalište Palić (1928.) daje podatke o 6 818 pravoslavnih, 89 142 rimokatolika, itd.
[4] I druge priznate vjeroispovjesti su imale mjesta gdje su održavale svoje obrede. Za reformate se hram nalazio na Zrinskom trgu 24, za muslimane je to 1939. godine bila mitnica na Majšanskom putu, za starokatolike od 1932. godine, zgrada na uglu Zmaj Jovine i Ivan Antunovića. Čak su i nazareni, kojima je djelovanje zabranjeno 1926. imali dvije bogomolje.
[5] Lazar Francišković, Subotička zvona, Rukovet, 1-2-3-4, Subotica 1999, st.37-52.
[6] HAS, F:275.12. Zbirka projekata
[7] Na zemljištu, tzv „žitnom trgu“, dobijenom kao poklon od grada, 1931. godine je započela izgradnja nove crkve. Građena je sredstvima iz zadužbine Mamužić.
[8] Novoizgrađene rimokatoličke crkve bile su u: Bačkim Vinogradima (1926.), Malim Pijacama (1927.), Maloj Bosni (1931.) Đurđinu (1935.), Hajdukovu (1936.) i Kelebiji (1936/37.). Zanimljiva je crkva u Bikovu, koja je sagrađena 1921. godine, ali od nestandardnog materijala za takvu vrstu objekata – od zemlje, naboja.
[9] Kosta Petrović, Subotica i kupalište Palić, Subotica 1928, st.XIX. Po podacima popisa iz 1941. godine, broj stanovnika Palićkih ugarnica je – 720 a Palić banje – 1770. Szabadka Palicsfürdő útmutatója, Szabadka 1943, st. 21.
[10] Izgradila ju je 1896. godine, obitelj Sep (Szép).
[11] Kosta Petrović, nav. djelo, st. 37.
[12] Molba 03.03.1924. godine Gradskom Senatu za dobijanje dvorane za bogosluženje. HAS, F:47. II 29/1924
[13] HAS, F:47.IV 6402/1940. Pored molbi dvaju konfesija, tom predmetu su pripojene i zajednički rješavane i molbe Saveza skauta za dodjelu mjesta za logorovanje i obuku, kao i Sreskog odbora Crvenog križa koji je na Paliću želio izgraditi oporavilište za djecu.
[14] Isto. U predmetu se nalazi prepiska rimokatiličke i pravoslavne Crkve sa nadležnim vlastima, oko pitanja ustupanja parcela i mogućnosti za podizanje dvije crkve.
[15] U okolini Palića, postojala je samo jedna crkva – u Staroj Torini /danas je to Šupljak/, posvećena Sv. Katarini, izgrađena još 1824. godine.
[16] Stara lokacija tržnica je bila između Velikog parka i Splitske aleje.
[17] HAS, F:47.IV 6402/1940.Dopis je datiran 17.5.1934. godine.
[18] isto
[19] Isto.
[20] HAS, F:47.6402/1940. Srpska pravoslavna crkvena opština se obratila gradskim vlastima 7.3.1936. godine, sa molbom za dodjelu parcele.
[21] isto
[22] Iznešeni su podaci da u Hajdukovu ima 112 domova sa 429 pravoslavnih duša, na Masarikovu – 30 domova a oko Palića isto toliko.
[23] Pišući banu, 4.5.1937. godine, moli se njegova intervencija. „Pa kako Gradsko poglavarstvo još nikako ne rešava podnete molbe ove crkvene opštine, to Vas Gospodine Bane učtivo molimo da kod ovdašnjeg poglavarstva svojom vlašću i autoritetom poraditi izvolite, da nam se u svrhu zidanja crkve na Paliću dade besplatno zemljište.“ Srpska pravoslavna crkvena opština br. 249/1937. HAS, F:47. IV 6402/1940.
[24] Dopis Kraljevskoj banskoj upravi, sa odgovorom na optužbe, rujna 1937. godine, potpisao je gradonačelnik inž. Ivković Ivandekić Ivan. Subotica (26.05.1882. – 6.11.1968.). Diplomu geodetskog inženjera je stekao u Budimpešti. Politički angažiran, prvo u oporbenoj Hrvatskoj seljačkoj stranci a zatim u partijama na vlasti; Jugoslavenskoj radikalnoj zajednici i Jugoslavenskoj nacionalnoj stranci. Od 1933. do 1938. godine bio je na položaju gradonačelnika, odnosno predsjednika opštine. Time je, taj položaj, uspeo da zadrži najduže od svih gradonačelnika u periodu 1918-1941. Svi gradski funkcioneri su bili postavljani od strane centralne vlasti, sem 1927. godine, kada su održani prvi i jedini lokalni izbori za gradske predstavnike.
[25] Poslovi su povjereni firmi „Paragovo“ iz Novog Sada. Utrošeno je 114 kubnih metara tucanika.
[26] isto. Predmet V 4896/1936
[27] Iz prepiske biskupa Budanovića 1929. godine sa gradskim vlastima, povodom planova za gradnju crkve na žitnom trgu. IAS, F:47.IV 2913/1936